روز ملی فناوری اطلاعات

زادروز دانشمند پرآوازه ایرانی، محمد خوارزمی، مصادف با روز ملی فناوری اطلاعات است. زمانی برای مرور پیشینه علم انفورماتیک و نقش آن در توسعه سرزمین‌ها، ایجاد ساختار تاریخ علم و پیشبرد اهداف بشریت.

در سال 1389، 22 تیرماه، به‌عنوان روز فناوری اطلاعات و رویدادی ملی به تقویم اضافه شد. این روز مصادف با تولد محمدبن‌موسی خوارزمی، ریاضیدان، ستاره‌شناس، جغرافیدان، فیلسوف، مورخ و دانشمند ایرانی است. روز فناوری اطلاعات به پیشنهاد نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران انتخاب شد و هدف آن جلب توجه بیشتر به فناوری، شیوه‌های ترویج علم و ساختن زندگی بهتر، برای امروز و نسل آینده است. در این مطلب از تجارت الکترونیک پارسیان، درباره این روز بیشتر گفته‌ایم.

 

فناوری اطلاعات چه اهمیتی دارد؟

بیش از یک دهه پیش، در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور، تصمیم بر این شد که سالروز تولد خوارزمی، مصادف با روز ملی فناوری اطلاعات باشد.

فناوری اطلاعات یا Information Technology که آن را به‌اختصار IT می‌نامند، مطالعه، توسعه، پیاده‌سازی، مدیریت، پشتیبانی و طراحی بانک‌ها و سامانه‌های اطلاعاتی است.

امروزه فناوری اطلاعات، بیشتر در ارتباط با کارکرد نرم‌افزارها و کامپیوترهاست که برای دریافت، پردازش و انتقال اطلاعات کاربرد دارند.

پیشرفت کشورها به‌صورت مستقیم با توسعه فناوری اطلاعات در ارتباط است و یادگیری آن می‌تواند از سنین کودکی آغاز شود.

 

محمد خوارزمی که بود؟

انتخاب روز فناوری اطلاعات با رشته‌ای معنادار به‌یک دانشمند ایرانی بانام محمد خوارزمی متصل است. مردی که او را «پدر علم انفورماتیک» می‌دانند.

خوارزمی به‌دلیل تبحرش بر ریاضیات در جهان معروف است. تاجایی که، برخی از پیشگامان علم، قرن نهم میلادی را «عصر خوارزمی» نامیده‌اند.

خوارزمی از جمله ایرانی‌هایی بود که به دربار عباسیان راه یافت و توانست به‌سبب علم خود، جایگاه مهمی را کسب کند. خوارزمی پیش از ورود به دربار عباسیان و زندگی در بغداد، مدتی را در هند، درس حساب و ریاضیات گرفته است.

در کتاب‌ها آمده، خوارزمی نقشه‌هایی از زمین و آسمان را تهیه کرده و احتمالا با گروهی به بیزانس رفته تا غار اصحاب کهف را پیدا کند. خوارزمی در آن زمان، یک علم نوین به نام «جبر» را اختراع و تدوین کرد. علمی که بعدها به اروپا رفت و سبب اختراعات بسیاری شد.

علاوه‌بر این‌ها، خوارزمی کشفیات دیگری در سایر علوم داشته؛ برای مثال، کتاب نجوم او حاوی اطلاعاتی ارزشمند است و به‌نظر می‌رسد، در تخمین قطر زمین نیز نقش داشته است.

آنچه خوارزمی کشف و گردآوری کرد، توانست بر توسعه دانش، اثر شگفت‌انگیزی داشته باشد و به رشد سرزمین‌های دیگر نیز کمک کند.

شاید به‌همین دلیل است که ناسا، نام خوارزمی را بر یکی از دهانه‌های ماه، گذاشته تا یاد او برای همیشه جاودان باشد.

 

انتخاب روز فناوری اطلاعات

دلایل انتخاب روز فناوری اطلاعات، به دو نکته مهم اشاره دارد.

نخست آنکه، علم انفورماتیک یا داده‌ورزی که دانشی برای پردازش اطلاعات و مهندسی سامانه‌هاست، علمی وارداتی به نظر می‌رسد.

حال آنکه، پایه‌گذاری این علم به‌کوشش دانشمندانی از جمله خوارزمی شکل گرفته است. او با کشف و گردآوری دانش در سرزمین‌های دیگر، کمک کرد تا پایه بخشی از آنچه که امروز می‌بینیم، شکل بگیرد.

از سوی دیگر، کشور ما تجربه از دست دادن مشاهیر خود و مصادره نام آنها، توسط کشورهای دیگر را داشته است.

پس با انتخاب روز فناوری اطلاعات و همزمانی آن با تولد خوارزمی، بر اینکه علم انفورماتیک از کجا آغاز شده و آن دانشمند برای کدام سرزمین بوده، تاکید کرده‌ایم.

 

چگونه فناوری اطلاعات را یاد بگیریم؟

فناوری اطلاعات حدود 20 سال است که به رشدی چشمگیر دست پیدا کرده و توانسته توجه سرمایه‌گذارها و دوستداران مشاغل سطح بالا را به سمت خود جذب کند.

در ایران رشته تحصیلی IT به فناوری اطلاعات می‌پردازد و به‌عنوان یکی از گروه‌های مهندسی، در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

این رشته تحصیلی به‌ سیر تحول فناوری اطلاعات از دوران باستان تا زمان حاضر می‌پردازد. سپس ایده‌ها و دستاوردها را بررسی می‌کند و برای جهان پرسرعت تکنولوژی، نیروهایی را آماده خواهد کرد.

علاوه‌بر تحصیل در دانشگاه، می‌توان با گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت، شرکت در سمینارهای تخصصی، خواندن کتاب و گوش دادن به پادکست‌ها نیز، بخش‌هایی از فناوری اطلاعات را آموخت.

کلمات کلیدی