علل کاهش محسوس فراد در شبکه پرداخت و نقش هوشمصنوعی در امنیت شبکه
امیررضا زمانی، معاون فناوری اطلاعات تجارت الکترونیک پارسیان معتقد است که در چند سال گذشته نرخ فراد(تقلب در شبکه بانکی) کاهش محسوس و معناداری را تجربه کرده که مولفههای مختلفی در این موضوع مؤثر بودهاند. سیاستگذاری مناسب رگولاتوری برای کنترل و مدیریت تخلفات و استفاده مناسب از ابزارهای این حوزه همانند زیرساختهای تشخیص هویت و اصالت مشتریان و پیگیری و رصد سیستماتیک در کنار اقدامات انجام شده همانند تعیین مدل جدید کارمزد، اصلاح گزارشات ماهیانه شاپرک و همسو سازی شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت و بانکها از جمله عوامل مؤثر بر کاهش فراد شبکه پولی و مالی کشور هستند. او همچنین از اهمیت هوشمصنوعی در امنیت شبکه پرداخت گفت و توضیح داد که برنامهریزی برای توسعه هوشمندسازی سیستمها و ورود هوشمصنوعی در کسبوکارها موجب شناخت بهتر مشتریان خواهد شد و با پررنگتر شدن این تکنولوژی بسیاری از مشکلات کسبوکاری و همچنین موضوعات امنیتی حوزه بانک و پرداختی کشور به سهولت مرتفع خواهد گردید.
به گزارش روابط عمومی تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)، معاون فناوری اطلاعات تجارت الکترونیک پارسیان در گفتوگو با راه پرداخت با اشاره به روند نرخ فراد در شبکه بانکی گفت: «باتوجهبه گزارشاتی که در چند سال گذشته منتشر شده و گزارشاتی که توسط نهاد ناظر انجام گردیده، از حجم گزارشات فراد بسیار کاسته شده است.»
او این کاهش معنادار را به دلایل مختلفی نسبت داد. به گفته امیررضا زمانی، یکی از این دلایل به بحث فنی و اجرایی شبکه بانکی و پرداختی کشور و اقدامات اجرایی این نهادها همسو با اهداف برنامهریزی شده توسط بانک مرکزی، شرکت شاپرک و سایر مراجع قانونگذر مرتبط میگردد.
معاون فناوری اطلاعات تجارت الکترونیک پارسیان معتقد است که از دیگر دلایل این کاهش، رگولاتوری مناسب، تعیین قوانین لازم برای کنترلهای سطح بالا، دستور العملها اجرایی و تنظیم ساختارهای مالی و کسبوکاری دانست. برای نمونه میتوان در کنار دیگر مزایاهای تغییر مدل کارمزد، این اقدام را به عنوان نقش تعیینکننده جهت کاهش انگیزه فراد و در نهایت کاسته شدن تخلفات در کسبوکارها نام برد.
زمانی با اشاره به اقداماتی که در حوزه فنی انجام شده است، بیان کرد: «در حوزه فنی و اجرایی بر اساس الزامات بانک مرکزی بهتمامی شرکتها، سازمانها و نهادهای مالی ابلاغ گردیده که مدیریتی تحت عنوان واحد مبارزه با پولشویی ایجاد و سامانههایی جهت تشخیص و برخورد با تخلفات بنا نمایند. این واحد وظیفه رصد کنترل تخلفات و جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی را برعهده داشته و بر اساس الگوهای ناهنجاری می بایست نسبت به شناسایی و برخورد با آن اقدام نمایند.»
امیررضا زمانی ادامه داد: «تقریباً تمام شرکتها و نهادهای مالی کشور این زیرساختها را پیاده کردهاند و هر کدام بر اساس شیوهنامه های اجرایی نسبت به شناسایی تخلفات و برخورد با آن اقدام میکنند. با توجه به اجرایی شدن دستور العملها و اقدامات تعریف شده جهت مبارزه با پولشویی و تخلفات در شرکتهای پرداخت، شاهد کاهش ملوس این موضوع در این صنعت میباشیم. البته در کنار شرکتهای پرداخت، رگولاتور هم در این راستا نقش آفرینی ویژهای داشته و خود نیز نسبت به بررسی و شناسایی پذیرندگان و مشتریان پرخطر اقدام و برخوردهای لازم را از منظر حاکمیتی انجام میدهد.»
تأثیر رمز دوم پویا بر کاهش فراد
به گفته معاون فناوری اطلاعات تجارت الکترونیک پارسیان زیرساختهایی نظیر مانا، شهاب، نهاب، نماد، احراز هویت قوی، سامانههای احراز هویت اشخاص و کسبوکارها، احراز هویت دو عامله و... نیز در این چند ساله توسعه و مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند. همه این موضوعات باعث شده مشتریان و پذیرندگان، به صورت مناسبی مورد شناسایی قرار گرفته و شناخته شوند. بهرهبرداری از این زیرساختها به دلیل شناسایی صحیح مشتریان و کسبوکار ایشان، مسیر پر پیچ خم امنیت اطلاعات حوزه مالی را هموارتر نموده و امکان سوء استفاده و تخلف را از سوی اندک سود جویان و سوء استفاده کنندگان در این صنعت را مشکل ساخته است.
او با اشاره به تأثیر رمز دوم پویا بر روی بحث فراد و فیشینگ توضیح داد: «در چند سال اخیر میزان سوء استفاده از کارتها نسبت به زمان احراز کارت با رمز ایستا در درگاههای مجازی به شدت کاهشیافته و رمز دوم پویا توانسته به سبب فرایند دوعاملی احراز و ارسال پیامکی رمز یک بار مصرف برای هر تراکنش نقش مؤثری را برای امنیت اطلاعات مشتریان و کاهش سوء استفاده از ایشان ایفا نماید.»
تحلیل و شناخت مشتریان با هوشمصنوعی
زمانی با اشاره به اینکه ابزارهای هوشمصنوعی چه کمکی به افزایش امنیت در شبکه پرداخت میکنند پاسخ داد: «اکنون هوشمصنوعی ترند دنیاست. در حال حاضر با نگاه به کشورهای پیشرفته شاهد بهرهبرداری روز افزون از هوشمصنوعی در جای جای حوزههای کسبوکاری، خدماتی، نظارتی و عملیاتی میباشیم و ما نیز از آن مستثنی نیستیم، با افزایش هوشمندسازی سیستمها و ورود هوشمصنوعی در کسبوکارها شاهد تحول عظیم در بخشهای مختلف خدمات پرداخت من جمله حوزههای امنیتی، شناسایی ذائقه مشتریان، سامانههای هوشمند پاسخگویی مشتریان و کمک به برنامهریزیهای اجرایی و استراتژیک و… خواهیم بود. ایشان اعلام داشتند با روند جاری در آینده نزدیک میبایست منتظر شرکتهای پرداخت الکترونیک و بانکهای هوشمند تحت عنوان Smart Bank & Smart PSP و ارائه سرویسهایی سریع و منطبق با نیازهای یکایک مشتریان حوزه بانکی و پرداخت در کشور باشیم.»
او ادامه داد: «فارغ از بحث شناسایی فراد و موضوعات امنیتی که هوش مصنوعی نقش اساسی و پایهای را در آن بر عهده خواهد داشت، هوشمصنوعی قابلیت تشخیص و تحلیل موضوعات را بسیار فراتر از وضعیت جاری ارائه خواهد نمود، با ورود این تکنولوژی فرآیندها آسان و شناسایی نیازهای مشتریان تسهیل خواهد شد، همچنین این قابلیت وجود خواهد داشت که هر فرد یا کسبوکاری بر اساس مؤلفهها و نشانههای مخصوص به خودش شناسایی و مورد تحلیل قرار گیرد و بر اساس تجمیع تمامی شاخصههای ایشان تصمیمگیری و اقدام متناسب برای ایشان انجام پذیرد.»
معاون فناوری اطلاعات تجارت الکترونیک پارسیان در پایان با اشاره به دغدغههای موجود در این فضا گفت: «متاسفانه نقش هوشمصنوعی هنوز بهاندازه کافی در کسبوکارهای بانکی و پرداختی پررنگ نشده است و نیروهای کارشناس و متخصص در این حوزه نیز کم هستند، لذا لازم است برای ارتقا این بخش در صنعت پولی و مالی کشور از همین حالا سرمایهگذاری ویژهای جهت پرورش نیروی انسانی خبره و تامین نیازمندیهای سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز این تکنولوژی توسط شرکتهای پرداخت و بانکها صورت گیرد.»
نظر دهید