دکتر علیرضا خداکرمی، نائب‌رئیس هیأت مدیره تاپ:

تنظیم‌گری در رگولاتوری، مهم‌ترین چالش حوزه پرداخت است

دکتر علیرضا خداکرمی نائب رئیس هیأت‌مدیره شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) در آخرین مصاحبه خود با رسانه «راه پرداخت» تنظیم‌گری در رگولاتوری را به‌عنوان مهم‌ترین چالش در حوزه پرداخت برشمرد و بر لزوم حضور رگولاتور، به‌عنوان تنظیم‌گر در برخی حوزه‌ها تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)، دکتر خداکرمی در این مصاحبه‌ که با مدیران پنج PSP کشور به منظور گردآوری مطالبات فعالان حوزه پرداخت از رئیس‌جمهور در جهت توسعه و بهبود شبکه پرداخت کشور صورت گرفت ضمن تأکید بر رگولاتوری و تنظیم‌گری در رگولاتوری به عنوان مهم‌ترین چالش این حوزه، از ریسک‌ بسیار بالای انطباق در حوزه پرداخت گفت و افزود: رگولاتور، قانون‌گذار است اما در برخی حوزه‌ها باید تنظیم‌گر باشد. ریسک‌های انطباق در حوزه پرداخت بسیار بالاست، شرکت‌هایی که تحت نظارت بانک مرکزی و شاپرک هستند ملزم به رعایت بسیاری از الزامات هستند.

ایشان در ادامه با بیان این نکته که شرکت‌های تحت نظارت بانک مرکزی و شاپرک، ملزم به رعایت بسیاری از الزامات هستند، گفت: عدم رعایت این الزامات برای شرکت‌های تحت‌نظارت، جرائم بالایی به همراه دارد. اما شرکت‌هایی وجود دارند که تحت نظارت بانک مرکزی و شاپرک نیستند و هیچ الزامی را هم رعایت نمی‌کنند. این شرکت‌ها بازار را به دست می‌گیرند و پس از مدتی، جزو بازیگران اصلی این حوزه می‌شوند و درنهایت قانون مجبور است این شرکت‌ها را به رسمیت بشناسد و شرایط آنها را اصلاح کند. وقتی رگولاتور، وظایف اصلی خود را کنار می‌گذارد، مشکل به وجود می‌آید؛ سازمان امور مالیاتی یک بخشنامه می‌دهد، بانک مرکزی برای اجرای آن برنامه‌ریزی می‌کند و قانون و مقررات جدید وضع می‌کند.

نائب رییس هیأت‌مدیره شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، در ادامه با اشاره به دغدغه‌های شرکت‌های PSP افزود: مجموعه‌های PSP زیرساخت‌های فنی بسیاری ایجاد کرده اما با این وجود، بانک مرکزی سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت را به‌اجبار به گردن این شرکت‌ها می‌اندازد درحالی‌که درآمد برای آنها متصور نیست. به‌عبارت‌دیگر، بانک مرکزی برای PSPها هزینه‌تراشی می‌کند بدون آن که درآمد برای آنها در نظر بگیرد.

محمد متولی، مدیرعامل امیدپی، حمزه آقابابایی، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سپهر، عبدالحمید منصوری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت پرداخت نوین و باقر صمدی، مدیرعامل آسان‌پرداخت پرشین نیز در این گزارش به بیان مطالبات خود از ریئس جمهور پرداختند.

استفاده از هوش مصنوعی در حوزه بانکی، مشارکت اکوسیستم فین‌تک در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی، ایجاد نظام تنظیم‌گری و اصلاح رگولاتوری در اقتصاد دیجیتال، کاهش محدودیت‌های فضای مجازی، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و… از جمله موضوعاتی است که مدیران این پنج psp در این گزارش که در تیرماه 1403 در رسانه راه پرداخت منتشر شد به آن اشاره کردند.

کلمات کلیدی