درگاه پرداخت، مزایا و انواع آن

درگاه پرداخت اینترنتی یا IPG یک راهکار امن و قابل اعتماد برای صاحبان کسب‌وکار است، IPG دو نوع مستقیم و غیرمستقیم دارد که راه‌اندازی هرکدام، نیازمند ارائه مدارکی می‌باشد.

←  درگاه پرداخت چیست 

بسیاری از کسب‌وکارها به‌دنبال فروش آنلاین و ارائه خدمات سهل‌الوصول به مشتریان خود هستند. به‌همین دلیل درخواست راه‌اندازی درگاه پرداخت اینترنتی بر روی سایت‌ها، رو به افزایش است. درگاه پرداخت یک سرویس مالی است که توسط یکی از ارائه‌دهنده‌های خدمات کاربردی تجارت الکترونیک یا بانک‌ها ارائه می‌شود.

این شرکت‌ها در کنار ارائه درگاه، وظیفه پردازش کارت اعتباری و پرداخت مستقیم را برای مشاغل الکترونیکی، خرده‌فروشان آنلاین و انواع کسب‌وکارها، فراهم می‌کنند.

درگاه پرداخت با انتقال اطلاعات بین یک درگاه پرداخت (مانند یک وب سایت، تلفن همراه یا سرویس پاسخ صوتی تعاملی) و پردازشگر یا بانک خریدار، تراکنش پرداخت را میسر و بسیار آسان می‌کند. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز از ارائه کننده‌های درگاه اینترنتی یا IPG است که خدمات گسترده‌ای را در این زمینه دارد.

←  تاریخچه درگاه پرداخت اینترنتی 

در سال 1996 اولین درگاه‌های خرید اینترنتی در وب‌سایت‌ها آمریکا دیده شدند. آنها فقط با کارت‌های توسعه‌یافته شتابی کار می‌کردند و حداقل برای دو تا سه سال اول، محدودیت‌هایی داشتند.

با همه‌گیری و رونق تجارت الکترونیک، پلتفرم‌های پرداخت دیجیتال و سایر پلت‌فرم‌های عمودی فین‌تک قابل توجه‌تر شدند و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در این بخش و حتی سودآوری آنها را به‌طور چشمگیری افزایش یافت.

پیشرفت تکنولوژی در این حوزه همچنان ادامه دارد و بسیاری از کسب‌وکارها با شهرت جهانی، مثل آمازون و علی بابا، بخشی از فروش‌ جهانی و گسترده خود را وابسته به خرید آنلاین می‌دانند.

←  مزایای درگاه پرداخت اینترنتی 

درگاه‌های پرداخت سرویسی هستند که به بازرگانان، صاحبان کسب‌وکار و صنایع گوناگون کمک می‌کند تا تجارت الکترونیک، پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای و پرداخت‌های نقطه‌ی فروش را تجربه کنند. اما چگونه یک درگاه فروش اینترنی می‌تواند سود و درآمد شرکت‌ها را بالا ببرد؟ اینجا به دلایل اصلی اشاره کرده‌ایم.

←  دسترسی راحت برای مشتریان 

دنیای متنوع کالاهای امروزی، انواع خدمات و تبلیغات بدون توقف رقبا، فروش را به منطقه‌ای حساس و دشوار تبدیل کرده است. حال آنکه اگر بتوانید با ترفندهایی مشتری را مجاب به خرید در لحظه کنید و نگذارید پیش از تکمیل خرید خود از صفحه شما خارج شود، بی‌شک برد کرده‌اید.

درگاه خرید اینترنتی یکی از همان نقاط مهم فروش است. چراکه مشتری می‌تواند خریدش را آسان و سریع انجام دهد و دیگر نیازی به تماس با شما، استعلام قیمت و... ندارد.

←  اعتمادسازی در برند 

با وجود کلاهبرداری‌های اینترنتی، فروشگاه‌های تقلبی و خطرات فیشینگ، مشتریان ترجیح می‌دهند خرید آنلاین خود را از طریق درگاه‌های معتبر بانکی انجام دهند. درنتیجه درگاه بانکی می‌تواند اعتماد مشتریان بیشتری را به‌خود جذب کرده و فروش‌تان را بالاتر ببرد.

←  امنیت در تراکنش‌ها 

برخی کسب‌وکارها از وجود مشتریانی که فیش‌های پرداخت تقلبی را برای آنها ارسال می‌کنند، خبر می‌دهند. حجم بالای تراکنش‌ها، خریدهای همزمان و عدم امکان ردیابی تمام سفارش‌ها، باعث شده تا افراد سودجو از این فرصت بهره ببرند و بدون پرداخت وجه، اقدام به دریافت کالا و خدمات کنند. 

اما اگر در سایت شما درگاه پرداخت بانکی تعبیه شده باشد و تمام فروش‌ها از طریق آن کانال انجام شود دیگر نگران پرداخت‌های تقلبی یا فیک نخواهید بود و می‌توانید در امنیت، فروش‌تان انجام دهید. پرداخت‌های درگاه امن و قابل رصد است و می‌تواند گزارش‌های دقیقی را نیز به‌شما ارائه کند.

←  کاهش خطاهای انسانی 

اگر ارائه کننده کالا و خدمات باشید، باید موضوعات مالی را جدی بگیرید و مراقب هزینه‌ها و درآمدها باشید. اما گاهی خطاهای انسانی سبب ضررهای بزرگ می‌شوند و می‌توانند کسب سود کسب‌وکار را، دچار معضلات بسیار کنند.

وجود درگاه پرداخت اینترنتی یا IPG در اینجا نیز رخ می‌نماید. چراکه درگاه با خطای نزدیک به‌صفر کار می‌کند و دقیقا همان مبلغی که در سایت مشخص کرده‌اید را از حساب کاربر کسر خواهد کرد.

اگر مجبور به بازپرداخت وجه مشتری شوید یا بخواهید گزارش اطلاعات مالی را داشته باشید، امکانات درگاه به کارتان می‌آید و می‌توانید با کمک آنها از بروز  خطای انسانی جلوگیری کنید.

←  کاهش هزینه‌های نیروی کار 

با کمک درگاه، هزینه‌ی کسب‌وکار برای استخدام و به‌کارگیری نیروی متخصص کاهش پیدا می‌کند. چراکه IPG توسط شرکت‌های دیگری ارائه می‌شوند که با تیم خود ملزم به ارائه خدمات به شما هستند.

از سوی دیگر با وجود درگاه پرداخت، نیاز کمتری به نیروی فروش، پشتیبانی و توسعه دارید و می‌توانید با کاهش هزینه‌ها، در مسیر توسعه و بهبود هرچه بهتر تیم خود گام بردارید.

←  انواع درگاه پرداخت 

امروزه IPG یا درگاه‌های پرداخت، انواع گوناگونی دارد و می‌توان از آن برای اهداف مختلفی بهره برد. صاحبان کسب‌وکار می‌توانند باتوجه به نیازمندی‌های خود از مدل‌های گوناگون درگاه پرداخت بهره‌مند شوند.

 درگاه پرداخت مستقیم 

اولین مدل از انواع درگاه پرداخت آنلاین، درگاه مستقیم است. این درگاه مستقیم به بانک وصل است و پس از پرداخت، مبلغ وصول شده، مستقیم و به‌صورت آنی، به‌حساب‌تان واریز می‌شود.

برای درگاه پرداخت مستقیم، نیاز به ارائه اینماد، مدارک هویتی، محل کسب و... دارید و باید فرآیند زمانی دریافت درگاه را طی کنید. پس از ارائه مدارک و انجام کارهای اداری، درگاه برای وب‌سایت شما به‌صورت اختصاصی ثبت می‌شود و می‌توانید برای انجام خریدهای آنلاین از آن بهره‌مند شوید.

 درگاه پرداخت غیرمستقیم 

نوع دیگری از درگاه‌های فروش آنلاین وجود دارد که به‌عنوان درگاه یا IPG غیرمستقیم از آن یاد می‌شود. دراین نوع وب‌سایت شما به‌صورت غیرمستقیم به درگاه بانکی متصل شده و پول‌های واریز شده توسط مشتریان، ابتدا به حساب واسط واریز می‌شوند. پس از 24 ساعت و با کسر کارمزد مشخص، مبالغ از حساب واسط به حساب شما واریز می‌شوند. این درگاه‌ها سریع‌تر از درگاه مستقیم به سایت شما وصل می‌شوند و نیاز به مدارک محل کسب و اینماد ندارند.

←  تشابه و تفاوت دو مدل درگاه 

چه درگاه مستقیم و چه درگاه‌های با واسطه ملزم به رعایت قوانین شاپرک هستند. تمام اصول و قوانین مربوط به درگاه‌ها در آنها رعایت می‌شود و درصورت بروز مشکل، پشتیبانی‌های لازم را ارائه می‌دهند. کارمزد هر دو نوع درگاه نرخ مشخص و تصویب شده‌ای دارد که قبل از راه‌اندازی درگاه پرداخت اینترنتی یا IPG در جریان آن قرار خواهید گرفت.

←  چگونه درگاه پرداخت اینترنتی بگیریم؟ 

پیش از دریافت درگاه اینترنتی، مهم است که تصمیم بگیرید چه نوع درگاهی را برای وب‌سایت خود تهیه کنید. بنابر این تصمیم، باید مراحل جداگانه‌ای را برای دریافت درگاه اینترنتی طی کنید که در ادامه به آنها به‌صورت مجزا پرداخته‌ایم.

←  مدارک دریافت درگاه اینترنتی مستقیم 

برای داشتن درگاه اینترنتی مستقیم، در ابتدا باید صاحب یک وب‌سایت با قابلیت اجرایی شدن درگاه باشید. یعنی وجود سایتی که بتواند از درگاه پشتیبانی و مشتریان را به صفحات مخصوص راهنمایی کند.

پس از آن باید برای داشتن اینماد اقدام کنید و حساب بانکی نیز داشته باشید. در گام بعدی سند، اجاره‌نامه یا قبوض محل کسب را نیز باید ارائه کنید. برای اسناد هویتی نیز از شما کارت ملی‌تان را می‌خواهند.

←  مدارک دریافت درگاه اینترنتی غیرمستقیم 

برای دریافت درگاه غیرمستقیم  یا درگاه واسطه به اسکن شناسنامه و کارت ملی خود نیاز دارید. سپس باید وارد سایت پرداخت یاری شوید و با احراز هویت اینترنتی و بارگذاری مدارک خود، درگاه اینترنتی را دریافت کنید. درگاه غیرمستقیم نیاز به مدارک سند محل کسب ندارد و سریع‌تر از درگاه مستقیم آن‌را دریافت می‌کنید. اما کارمزد آن از درگاه مستقیم بالاتر است و تسویه آن بعد از 24 ساعت انجام می‌شود.

 

 سخن آخر 

درگاه‌های پرداخت آنلاین یا IPG راه‌کارهای امنی هستند که می‌توانید با کمک آنها به کسب‌وکار خود تحول بدهید. اگر به درگاه پرداخت نیاز دارید در سایت تجارت الکترونیک پارسیان درخواست خود را ثبت کنید تا به‌زودی فرآیند دریافت درگاه را طی کنید.

کلمات کلیدی