مصاحبه با رضا معینیان، معاون توسعه کسب و کارهای مالی و اعتباری تاپ

فرهنگ‌سازی از پیش‌نیازهای مهم اعتباردهی است

به گزارش روابط عمومی تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت در سالن همایش برج میلاد در ۵ و ۶ آذر ۱۴۰۳ برگزار شد. رضا معینیان، معاون توسعه کسب و کارهای مالی و اعتباری تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) در گفتگو با راه پرداخت از موانع توسعه و رشد کسب و کارهای مالی و اعتباری و راه حل‌های ارتقای آن صحبت کرد.

رضا معینیان معاون توسعه کسب و کارهای مالی و اعتباری تجارت الکترونیک پارسیان در مورد عوامل موثر در رشد کسب و کارهای مالی و اعتباری در صنعت پرداخت گفت: قوانین رگولاتوری را می‌توان یکی از عوامل بزرگ در عدم رشد کسب و کارهای مالی دانست که باعث محدود شدن کسب و کارها می‌شود؛ در کنار این مسئله کسب و کارهای نوپا با استفاده از خلا موجود در قوانین، اقدام به اعتباردهی در دو بخش خرد و شرکتی یا به عبارتی بی تو بی و بی تو سی می‌کنند که با مقاومت رگولاتوری نهایتاً منجر به عدم رشد کسب و کارها در این بخش می‌شود.

اگر بتوان یک سازمان یا یک سیستم یکپارچه را بر اساس یک هسته متمرکز همراه با امضا و رتبه اعتباری یکپارچه ایجاد کرد تا بتوان بر اساس آنها فرایندهایی را طراحی کرد قطعا باعث رشد این صنعت می‌شود.وی در مورد بهبود تجربه مشتری در کسب و کارهای الکترونیک گفت با توجه به اینکه اعتبار در کشور ما در گذشته وجود نداشته و ما هیچگاه محصولات و خدماتی مشابه با ویزا کارت، مستر کارت و امثالهم نداشتیم همیشه یک پاشنه آشیل در تجربه خرید اعتباری مشتری وجود داشته که در نهایت باعث شده، سفر مشتری در سطوح مختلف با چالش‌هایی همراه باشد، به نظر من هوش مصنوعی تکنولوژی‌های مبتنی بر الگوریتم ای آی و یادگیری ماشین، می‌تواند در این مسیر تأثیر بسزایی داشته باشد؛ این مهم باعث خواهد شد سبک زندگی مشتریان و  بودجه‌بندی آنها در رابطه با خریدشان، تغییر کند که در کشورهای دیگر رشد قابل توجهی در این حوزه داشته‌اند.

ما در سال جاری در تجارت الکترونیک پارسیان بنا داریم این موضوع را بر اساس زیرساخت‌های مورد انتظار، رتبه اعتباری و سبک زندگی انواع گروه مشتریان، راه اندازی کنیم.اکثر مخاطرات در حوزه رتبه اعتباری است. متاسفانه امروزه اعتباردهی به سمتی رفته است که فقط برخی از دهک‌های خاص جامعه از آن استفاده می‌کنند. معینیان با اشاره به این موضوع بیان کرد ما باید بتوانیم رتبه اعتباری را طراحی کنیم که آحاد جامعه بتوانند از آن استفاده کنند و به شکل یه ضرورت باشد. موقعیتی را تصور کنید که یک کارت نقدی دارید و یک کارت اعتباری؛ در تمام دنیا حتی برای کوچک‌ترین خریدها، ابتدا از کارت اعتباری استفاده می‌کنند به این دلیل که هر چقدر رتبه اعتباری بالاتر باشد و تداوم بازپرداخت بالاتر رود، پیشنهادات و مزایای بیشتری از سمت بانک‌ها و موسسات مالی به افراد تعلق می‌گیرد.

در نتیجه افزایش این اعتبار، افراد جایگاه اجتماعی بالاتری به دست می‌آورند و در نتیجه احساس رضایت بیشتری می‌کنند. وی افزود ما در تلاشیم تا این مکانیسم را پیاده کنیم اما بزرگترین مخاطره در این مسیر، بحث نکول و عدم پرداخت به موقع  است. ریسک نکول در اعتباردهی به افراد در سطح بانکداری خرد بالاست. ما باید با تدابیر زیرساختی که طراحی و پیاده سازی می‌کنیم بتوانیم این ریسک را به حداقل‌ترین حالت ممکن، مدیریت کنیم و افراد در صورت عدم بازپرداخت اعتبار، دچار کاهش رتبه اعتباری و حتی منع از خرید در برخی از پذیرندگان شوند. این مهم باعث خواهد شد نگاه به اعتبار همانند نگاه به پول نقد باشد تا مشتریان به همان میزان نسبت به تسویه به موقع حساس باشند.

از طرفی هم با استفاده از هوش مصنوعی باید در رفتار خرید مشتریان و بازپرداخت مبالغ سطح‌بندی دقیق‌تری ایجاد نماییم. لند‌تک‌ها بیشتر در حوزه مجازی و اپلیکیشن‌های موبایل متمرکز هستند و همچنین استفاده از اعتبار در برخی دهک‌ها متفاوت است او با اشاره به این موضوع گفت ما به طراحی محصولی می‌اندیشیم که بتوانیم اعتبار را روی بسترهای متنوع و به صورت یکپارچه برای افراد مختلف پیاده کنیم، در خصوص بی تو بی نیز این موضوع به دلیل وجود تضامین سازمانی باعث می‌شود تا نگاه ویژه‌ای به این بخش از بازار صورت گیرد.

اما متاسفانه به دلیل مسائلی مانند عدم‌ یکپارچگی سرویس‌های مختلف در بخش‌های احراز هویت، امضای الکترونیک و نبود یک هسته متمرکز و مشخص در حوزه مشتریان حوزه سی و همچنین ریسک‌های پیش رو باعث شده به ناچار محتاطانه قدم برداشته شود، لذا تجارت الکترونیک نیز توسعه در این بخش را در فاز دوم برنامه‌ریزی نموده است.

کلمات کلیدی