انواع کارتخوان (مزایا و معایب)

کارتخوان یا POS وسیله‌ای پرطرفدار و پرکاربرد در جهان امروزه ماست. امروزه بیشتر کسب‌وکارها از کارتخوان استفاده می‌کنند و با کمک آن امنیت و وضعیت فروش خود را بهبود داده‌اند. در این مقاله بیشتر درباره کارتخوان، مزایا و معایبی که باید درباره آن بدانید گفته‌ایم.

←  دستگاه کارتخوان یا پوز چیست؟ 

کارتخوان شبیه یک بانک کوچک است که می‌تواند بسیاری از عملیات مالی را به‌سهولت و باسرعت برای‌تان انجام دهد. این دستگاه را Point of sale یا POS نیز می‌نامند. نامی که بازهم دسترسی آسان و خدمات پرشمار این دستگاه کوچک را یادآوری می‌کند.

تاریخ می‌گوید، تعدادی از کارتخوان‌ها از نسل صندوق‌های فروشگاهی هستند. ابزارهای مهمی که حدود نیم قرن پیش، توانستند به امنیت فروشگاه‌ها کمک کنند و کمک کردند ایده‌های ارزشمند دیگری به بازار بیاید.

رستوران زنجیره‌ای مک دونالد در سال 1974، اولین دستگاه کارتخوان را به فروشگاه خود اضافه کرد. این دستگاه دکمه‌هایی برای انتخاب غذا داشت و می‌توانست سرعت و دقت سفارش‌ها را بالا ببرد.

تراشه‌ی به‌کار رفته در اولین نسل کارتخوان توسط شرکت اینتل طراحی و ارائه شده است. اینتل کورپوریشن از سال 1968 آغاز به‌کار کرد و هنوز هم یکی از شرکت‌های معروف در زمینه تکنولوژی است.

در ایران اولین‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند از دستگاه‌های کارتخوان استفاده کردند و به‌مرور کارت اعتباری و دستگاه‌های کارتخوان، جای تبادل پول نقد را گرفتند.

 

←  انواع کارتخوان چیست؟ 

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان از شرکت‌های Bitel و Demco، اقدام به اخذ نمایندگی کرده است. شرکت تاپ، علاوه بر برندهای اشاره شده امکان استفاده از انواع مدلها و برندهای کارتخوان فروشگاهی ثابت از قبیل Newland، Worldline، PAX و... با انواع فناوری اتصال (Dial Up / LAN / WiFi) را برای مشتریان فراهم نموده است.

به‌سبب این تصمیم، تاپ تامین‌کننده تجهیزات و مورد نیاز شبکه پرداخت در کشور است.

امروزه انواع کارتخوان و تجهیزات مرتبط به آن را می‌توان از تجارت الکترونیک پارسیان تهیه کرد. درادامه به معرفی کارتخوان‌های شرکت تجارت الکترونیک پارسیان پرداخته‌ایم.

 

←  کارتخوان ثابت 

یکی از محصولات تاپ «کارتخوان ثابت» است. این محصول ویژگی‌های مهمی دارد که درادامه به توضیح و بررسی آنها پرداخته‌ایم.

←  مزایای کارتخوان ثابت 

← قابلیت اتصال دستگاههای کارتخوان شرکت به کلیه نرمافزارهای موجود برای اصناف مختلف (PC TO POS)

← امکان پیادهسازی طرحهای انگیزشی و وفاداری (مکانیزمهای باشگاه مشتریان) مبتنی بر تراکنش‏های کارتخوان

← تخصیص چند حساب به دستگاه کارتخوان و واریز وجه تراکنش به انتخاب پذیرنده به هر یک از حسابها

← تخصیص چند حساب به دستگاه کارتخوان و واریز وجه تراکنش به صورت درصدی به هر یک از حسابها

← قابلیت خرید شارژ اتوماتیک و عادی برای سیمکارتهای اعتباری

← قابلیت خرید بسته اینترنتی اتوماتیک برای سیمکارتهای اپراتورهای تلفن همراه

← امکان استعلام قبوض خدمات عمومی و قابلیت پرداخت قبوض

← امکان پرداخت جرایم راهنمایی و رانندگی و دیگر قبوض

← قابلیت ارائه خدمات پرداخت B2B و B2C به شرکتها و سازمانهای طرف قرارداد

← امکان ارائه تخفیف برخط، در لحظه تراکنش بر اساس توافقات انجامگرفته با پذیرنده

← قابلیت فعالسازی پرداخت وجوه خیریه برای نهادها و سازمانهای غیرانتفاعی و دولتی

← امکان شناسهدار نمودن عملیات خرید برای سازمانهای طرف قرارداد

← امکان خرید شناسهدار وجوه دولتی

← قابلیت متصل نمودن دستگاه کارتخوان به بارکدخوان فروشگاهی به منظور تسریع در پرداختها

← قابلیت خرید با استفاده از کد QR

← امکان ارائه خدمت ماندهگیری از کارتها

← قابلیت دریافت گزارش از طریق اپلیکیشن تاپ و سامانه تاپیار

← قابلیت به روز رسانی نسخههای نرمافزاری پایانههای فروشگاهی به صورت سیستمی و بدون نیاز به حضور نماینده شرکت

← قابلیت دریافت کلیه خدمات پشتیبانی از طریق ثبت درخواست روی کارتخوان

← بهرهگیری از نرمافزار قدرتمند در امر پردازش دادههای تراکنش

← قابلیت تعریف نرمافزار خاص و ارائه سرویسهای پرداخت متنوع برای پایانههای فروشگاهی مبتنی بر قرارداد با پذیرنده

← قابلیت پیادهسازی ساختار شبکه LAN برای مجتمعهای تجاری و فروشگاههای زنجیرهای به صورت رایگان

← ارائه سرویسهای اینترنتی رایگان مختص مشتریان VIP

← ارائه خدمات بیمهای رایگان نظیر بیمه عمر، حوادث و درمان برای مشتریان VIP

← ارائه صندوق فروشگاهی در قالب طرحهای مختلف و پرداخت هزینههای صندوق توسط شرکت

← ارائه نرمافزار رایگان صندوقهای فروشگاهی با پشتیبانی رایگان برای مشتریان VIP

← ارائه ماشینحساب با قابلیت اتصال به دستگاه کارتخوان

← امکان ارائه کارت اعتباری پذیرندگان برای مشتریان VIP

 

←  کارتخوان‌های سیار 

از جمله دستاوردهایی که در حال حاضر در حوزه انتقال اطلاعات در شبکههای بیسیم (Wireless) استفاده میشود، میتوان به فناوری GPRS اشاره کرد. این فناوری با ساختارهای امنیتی مناسب، علاوه بر صنایع مربوط به تلفن همراه و تجهیزات ارتباطی، به سرعت به عرصههای اقتصادی و بانکداری نیز وارد شده است؛ از جمله کاربردهای این فناوری در حوزه پرداختهای الکترونیکی، میتوان به پایانههای فروشگاهی با روش ارتباطی بیسیم اشاره نمود که طی چند سال اخیر، تأثیر قابل توجهی در رشد تبادلات الکترونیکی داشته است.

شرکت تاپ در راستای گسترش خدمات پرداخت الکترونیک مبتنی بر فناوریهای نوین با ایجاد زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری مناسب و نیز زیرساختهای ارتباطی و امنیتی مورد نیاز نظیر SSL، RSA، 3DES و...، امکان استفاده از انواع مدل‌ها و برندهای کارتخوان فروشگاهی قابل حمل از قبیل Bitel، Newland، PAX، Smart Peak P90 و... را برای مشتریان خود ایجاد نموده است تا به این وسیله روند فروش کالا و خدمات و تبادلات مالی مرتبط با آن تسهیل و تسریع شود. این نسل از دستگاههای کارتخوان با استفاده از خدمات سامانه تلفن همراه به شبکه بانکی متصل شده و تراکنشهای لازم را با سرعت بالا و با استفاده از سرویسهای بستر GPRS انجام میدهد.

←  مزایای کارتخوان‌های سیار 

← کارتخوانهای فروشگاهی سیار و قابل حمل تاپ علاوه بر قابلیتهای معمول کارتخوانهای ثابت از مزایای ذیل برخوردارند:

← برخورداری از استانداردهای بالای امنیتی در انتقال اطلاعات

← عدم نیاز به برق و دارای قابلیت ذخیره انرژی

← افزایش سرعت و امنیت جمعآوری وجوه حاصل از فروش توزیعکنندگان

← برخورداری از سرعت بالای تبادل تراکنشهای شرکت تاپ

← مجهز بودن به حافظه داخلی و قابل ارتقا

← همخوانی با کلیه سیمکارتهای شرکتهای مخابراتی تلفن همراه

← امکان برقراری دستگاه با دو سیمکارت به صورت همزمان

 

←  کارتخوان‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید 

با توجه به توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و سرعت بالای ضرورت تسهیل فرآیندها در کسب و کار، شرکت تاپ امکان استفاده از فناوری جدید کارتخوانهای فروشگاهی به نام Android-POS را برای مشتریان خود فراهم ساخته است.

با بهرهگیری از کارتخوانهای مبتنی بر سیستم عامل اندروید با فناوری اتصال LAN و GPRS پذیرندگان میتوانند از قابلیت‌هایی که در ادامه ارائه میشوند بهره گیرند.

 

کارتخوانهای فروشگاهی اندرویدی تاپ، علاوه بر قابلیتهای معمول کارتخوانهای ثابت و سیار از مزایای ذیل برخوردارند:

← برخورداری از امکان توسعه نرم‌افزار کارتخوان بر اساس نیاز و نوع کسب‌وکار

← امکان نصب نرم‌افزارهای حسابداری، نرم‌افزارهای گزارش‌گیری و سایر نرم‌افزارهای مورد نیاز روی کارتخوان

کسب‌وکارهای رستوران، گردشگری، فروشگاه‌های آنلاین، شرکت‌های پخش مویرگی و... می‌توانند با استفاده از مدل‌ها و برندهای مختلف ارائه شده توسط شرکت تاپ از قبیل SmartPeak و SZZT و بهره‌مندی از راهکارها و نرم‌افزارهای اختصاصی مربوط به کسب‌وکارهای مختلف و سفارشی شده نسبت به تسریع و تسهیل در فرآیندهای کسب‌وکار خود بهره گیرند.

 

←  پشتیبانی کارتخوان‌های فروشگاهی 

دارندگان دستگاههای کارتخوان فروشگاهی شرکت تاپ از خدمات پشتیبانی گسترده شرکت در اقصی نقاط کشور برخوردار هستند. وجود بیش از 50 نمایندگی و شعبه تاپ در سراسر کشور و شرکتهای کارگزار در شهرهای مهم، امکان مراجعه سریع به پذیرندگان دارای مشکل را در کوتاهترین زمان در هر نقطهای از ایران، امکانپذیر نموده است.

خدمات پشتیبانی کارتخوانهای فروشگاهی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان از طریق سامانه تلفنی 2318، به صورت حضوری و همچنین از طریق نرمافزار متمرکز TMS امکانپذیر است.

←  ارائه خدمات پشتیبانی از طریق سامانه 2318 

بسیاری از خدمات پشتیبانی مورد نیاز پذیرندگان به صورت تلفنی، قابل پاسخگویی بوده و دارندگان دستگاههای کارتخوان تاپ به راحتی میتوانند در خصوص مواردی نظیر اشکالات رایج در دستگاه کارتخوان یا نحوه به کارگیری آن و یا هرگونه سوال در مورد مباحث مالی عمومی از طریق سیستم تلفن کارت از خدمات پشتیبانی شرکت بهرهمند شوند. در سایر مواردی که خدمات پشتیبانی به صورت تلفنی قابل رفع نیست، مشخصات پذیرنده به همراه خدمات مورد نیاز در سامانه پاسخگویی متمرکز شرکت، ثبت شده و در اسرع وقت به آنها رسیدگی میشود.

←  ارائه خدمات پشتیبانی به صورت حضوری 

به کلیه دستگاههای کارتخوان فروشگاهی شرکت تاپ به صورت مستمر و برنامهریزیشده در طی سال، مراجعه حضوری صورت میگیرد و از این طریق بسیاری از اشکالاتی که در سرویسدهی این دسته از پذیرندگان وجود داشته باشد، در سریعترین زمان ممکن مرتفع میشود.

←  ارائه خدمات پشتیبانی از طریق TMS 

از جمله قابلیتهای بارزی که پایانههای فروش شرکت تاپ از آن برخوردار هستند، توانایی دریافت آخرین نسخ نرمافزار دستگاه‌های کارتخوان از طریق نرمافزار متمرکز TMS و شبکههای ارتباطی LAN، PSTN و GPRS بوده که اعمال هرگونه تغییر در نرمافزار و پارامترهای کارتخوان را در سریعترین زمان و بدون نیاز به مراجعه حضوری نمایندگان شرکت، امکانپذیر نموده است.

 

 سخن آخر 

کارتخوان‌ ابزار کاربردی است که می‌تواند بسیاری از امکانات بانک را  به‌شما ارائه کند. کارتخوان‌ها انواع گوناگون و قابلیت‌های متنوعی دارند تا براساس نیاز، فضا و برنامه‌ریزی‌های خود، نوع مناسب آن‌را انتخاب کنید. اگر برای خرید کارتخوان و کسب اطلاعات بیشر درباره کارتخوان نیاز به اطلاعاتی داشتید می‌توانید با شماره 0212318 تماس بگیرید تا همکاران ما شما را راهنمایی کنند.

کلمات کلیدی