دزدیده شدن کارتخوان و کارهای مهمی که باید انجام شود

دزدیده شدن کارتخوان یک وضعیت مهم است که برای جلوگیری از مشکلات بعدی، باید به‌سرعت به مراجع اطلاع‌رسانی و پیگیری شود. اینجا از مراحل اقدامات مهم پس از دزدیده شدن کارتخوان گفته‌ایم.

کارتخوان یک وسیله مهم و کاربردی در کسب‌وکارهای گوناگون است. در مواقعی ممکن است کارتخوان به سرقت برود یا گم شود. در صورت وقوع این رویداد، برای حفاظت از اطلاعات خود، مشتریان و اموال‌تان، باید سریعا گزارش‌هایی را ارائه کنید. امیدواریم هرگز تجربه دزدیده شدن کارتخوان را نداشته باشید اما خوب است اطلاعات کاملی را در این زمینه به‌دست بیاورید تا بتوانید همه امور را سریع و فوری مدیریت کرده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

←  چرا کارتخوان را می‌دزدند؟ 

کارتخوان وسیله‌ای پرکاربرد و ارزشمند است. علاوه‌بر اطلاعاتی مثل ریز تراکنش و حساب متصل به آن، قطعات گوناگونش مثل باتری، صفحه LCD و... نیز ارزش دارد و سارق می‌تواند آنها را باز کرده و بفروشد. در نتیجه کارتخوان‌ها مورد توجه افراد بزهکار قرار می‌گیرند و ممکن است در لحظه‌ای غفلت، دزدیده شوند. پس از آن، اگر سارق بتواند به اطلاعات رمز فروشنده دست پیدا کند، می‌تواند ریز تراکنش‌ها را نیز بگیرید. پس اگر صاحب انواع کارتخوان، به‌خصوص کارتخوان سیار هستید، باید بدانید که کالایی باارزش نزد شماست که اگر دزدیده شود، باید روال قانونی مشخصی را برای آن طی کنید.

←  ردیابی کارتخوان چگونه است؟ 

در حال حاضر امکان ردیابی کارتخوان وجود ندارد و نمی‌توان پس از سرقت جای آن را پیدا کرد. البته برخی افراد، دستگاه‌های GPS را روی کارتخوان تعبیه می‌کنند تا در صورت سرقت بتوانند جای دقیق آن‌را پیدا کنند.

اما در حالت عادی، امکان ردیابی و تعیین محل دقیق کارتخوان وجود ندارد و نمی‌توان آن‌را چه به‌صورت خاموش و چه روش، از دور پیدا کرد. اما به‌محض کارت کشیدن، می‌توان از طریق آی پی، محل جغرافیایی کارتخوان (حتی خارج از ایران) را پیدا و کارتخوان را غیرفعال کرد. 

←  غیرفعال کردن کارتخوان از راه دور 

درصورت سرقت کارتخوان اولین کاری که باید انجام دهید، اطلاع به شرکت ارائه کننده دستگاه کارتخوان است. بسیار مهم است که کارتخوان خود را از شرکت معتبری دریافت کرده و بتوانید در مواقع ضروری، پشتیبانی سریع و بدون دغدغه را دریافت کنید.

پس از اطلاع سریع به شرکت ارائه کننده و پشتیبان کارتخوان، دستگاه غیرفعال شده و سارق نمی‌‌تواند از کارتخوان شما استفاده کند.

با اطلاع به شرکت ارائه کننده کارتخوان، پایانه شما باطل می‌شود تا بتوانید از مشکلات دیگر جلوگیری کنید. فراموش نکنید که هر کارتخوان یک شماره سریال منحصربه‌فرد دارد. شماره‌ای که بهتر است در زمان ارائه گزارش سرقت، آن‌را بدانید. پس در زمان خرید کارتخوان، کد یا شماره سریال آن‌را جایی یادداشت کنید تا بتوانید در زمان اضطرار آن‌را در اختیار شرکت یا مراجع قانونی قرار دهید.

←  شماره سریال پوز کجاست؟ 

سریال کارتخوان عددی مهم است که آن‌را معمولا پشت دستگاه درج می‌کنند. اگر از این عدد عکس بگیرید یا آن‌را جایی یادداشت کنید، در مواقع ضروری برای‌تان راهگشا خواه بود.

حال اگر اطلاعات کارتخوان خود را ندارید و کارتخوان شما به سرقت رفته، ممکن است بتوانید از راه‌های دیگری اطلاعات را یافته و آن‌را به مراجع قانونی اطلاع دهید.

برای مثال ممکن است روی جعبه کارتخوان نیز سریال آن یا کد IMEI (در کارتخوان سیار) را پیدا کنید. گاهی در رسید یا فاکتور پوز نیز این دو کد درج می‌شود تا بتوانید در مواقع ضروری از آن استفاده کنید.

اگر به هیچ‌کدام از این موارد دسترسی نداشتید، می‌توانید با پشتیبانی کارتخوان تماس بگیرید. پشتیبانی با اطلاعات هویتی ازجمله کد ملی و شماره تماس، می‌تواند اطلاعات کارتخوان را یافته و حتی مفقودی آن‌را نیز ثبت کند.

به‌یاد داشته باشید، با داشتن شماره سریال یا کد IMEI می‌توانید سرقت کارتخوان را در سایت همتا 24 ثبت کنید تا مشخصات شما به‌عنوان آخرین دارنده کارتخوان ثبت شود.

←  گزارش دزدیده شدن کارتخوان به پلیس 

در مرحله دوم باید گزارش دزدیده شدن کارتخوان را به پلیس نیز ارائه و در صورت نیاز، صورت جلسه آن تنظیم شود. انجام این کار بسیار مهم است و از عواقب بعدی که ممکن است پیش بیاید جلوگیری خواهد کرد. این گزارش توسط پلیس فتا به شرکت ارائه‌کننده کارتخوان ارجاع داده می‌شود.

←  ثبت ریجستری کارتخوان سیار 

مطابق با قوانین وضع شده تمام وسایل الکترونیکی که با سیمکارت کار می‌کنند (موبایل‌واره‌ها)، باید رجیستر شوند. در صورت عدم رجیستری کارتخوان سیار، دستگاه قطع شده و امکان سرویس‌دهی آن مختل می‌شود. این قانون در راستای مبارزه با قاچاق کالا است و علاوه‌بر کارتخوان برای گوشی‌های موبایل، تبلت با امکان ورود سیمکارت و... نیز اجرا می‌شود. اگر کارتخوان خود را از تجارت الکترونیک پارسیان دریافت کرده‌اید لازم نیست نگران این نکته باشید. چراکه تمام کارتخوان‌های تاپ قانونی و با رعایت تمام الزامات هستند و نیازی به رجیستری ندارند.

←  استعلام رجیستری 

اگر از شرکت غیرمعتبری کارتخوان خریده‌اید یا از قانونی بودن آن مطمئن نیستید، می‌توانید پیش از خرید کارتخوان با استعلام رجیستری از وضعیت دستگاه خود مطمئن شوید. برای این کار، چند روش وجود دارد که در ادامه به توضیح و بررسی آنها پرداخته‌ایم.

← شماره گیری کد دستوری #7777*

← ارسال پیامک به شماره 7777

← مراجعه به سامانه همتا به آدرس hamta.ntsw.ir

←  کارتخوان بدون نیاز به رجیستری 

مهم است بدانید همه کارتخوان‌ها نیاز به ریجستری ندارند و برخی از انواع آنها بدون ریجستری در اختیار متقاضیان سیمکارت سیار قرار می‌گیرند. حالا اگر می‌خواهید بدانید کدام کارتخوان‌ها نیاز به ریجستری ندارند؟ باید بگوییم برخی از انواع سیمکارت ایرانی مثل T3 و کارتخوان‌هایی که به‌صورت قانونی (مانند کارتخوان‌های تاپ) از مبادی رسمی وارد کشور شده‌اند، نیاز به ریجستری ندارند.

←  خرید کارتخوان قانونی از تاپ 

تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) سومین PSP برتر خاورمیانه است. در تاپ می‌توانید انواع دستگاه با قابلیت‌های ارزنده را تهیه کرده و در انواع کسب‌وکار از آنها بهره ببرید. اگر به‌دنبال خرید کارتخوان هستید و می‌خواهید دستگاهی با ارزش و معتبر را داشته باشید، تاپ همراه شماست. برای ثبت درخواست خرید انواع کارتخوان و اطلاع از قیمت‌ها، می‌توانید به وب‌سایت تاپ و نمایندگی‌های تاپ در سراسر کشور مراجعه کنید. ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 2318-021 تماس حاصل بفرمایید.

کلمات کلیدی