برنده اصلی تصمیم بانک مرکزی در خصوص پرداختیارها، کاربران نهایی هستند

اباذری در گفتوگو با عصر تراکنش برندگان اصلی تغییر نگاه به پرداختیارها را کاربران نهایی میداند و معتقد است که در این صورت کاربران خدمات متنوعتر و امنتری دریافت خواهند کرد و PSPها نیز تشویق به ارائه سرویسهای نوین و تکمیلی میشوند.
به گزارش روابط عمومی تجارت الکترونیک پارسیان، تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر شناسایی فعالیت پرداختیارها بهعنوان «عملیات بانکی»، فضای تازهای در صنعت پرداخت کشور ایجاد کرده است. در همین راستا ماهنامه عصر تراکنش در آخرین شماره خود، مهرماه 1404، در گفتوگو با مجتبی اباذری، معاون فروش و توسعه بازار شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، به ابعاد این موضوع پرداخته است.
اباذری، معتقد است تصمیم بانک مرکزی برای تعریف پرداختیاری بهعنوان «عملیات بانکی» در نگاه اول، جایگاه پرداختیارها را از یک واسطه به بخشی از نظام بانکی ارتقا میدهد. به گفته او، اجرای فعالیتها ذیل چهارچوب و استانداردهای بانکی، میتواند به تقویت امنیت پرداختهای الکترونیکی و افزایش شفافیت تراکنشها منجر شود. او میگوید: «معتقدم اساساً حمایت از فعالیت پرداختیارها در کنار این تصمیم بانک مرکزی فرصت مناسبی است برای بهبود کیفیت خدمات پرداخت الکترونیکی و ایجاد فضای رقابتی سالم و امن.»
او این تغییر را پایان مدل سنتی پرداختیاری نمیداند، بلکه آن را نشانهای از آغاز دورهای جدید برای بلوغ صنعت پرداخت عنوان میکند. اباذری در این خصوص میگوید: «قطعاً اعمال نظارت مناسب بر عملکرد پرداختیارها از سوی بانک مرکزی در کنار بهرهگیری از ظرفیتها و تواناییهای این شرکتها، بهویژه در حوزه عملیات و سرویسهای بانکی نهایتاً موجب بلوغ و جامعیت بیشتر ارائه خدمات، کاهش ریسک و تخلفات مالی خواهد شد و شبکه پرداختیارها را ساختارمندتر و پایدارتر خواهد کرد.»
به باور اباذری، برندگان اصلی این تصمیم، در صورت پیادهسازی درست، کاربران نهایی هستند که خدمات متنوعتر، کاملتر و درعینحال امنتری دریافت خواهند کرد. همین موضوع، به گفته او، شرکتهای PSP را نیز به سمت ارائه سرویسهای جدید و تکمیلی در حوزه درگاه و خدمات پرداختی سوق خواهد داد.
با این حال معاون فروش و توسعه بازار شرکت تجارت الکترونیک پارسیان هشدار میدهد که آینده پرداختیاران به نحوه اجرای این تصمیم بستگی دارد: «اکنون که فعالیت پرداختیارها جزء عملیات بانکی شناخته شده است، باید به این نکته توجه داشته باشیم که فعالیت تحت نظارت دو ناظر (شاپرک و بانک مرکزی) صرفاً در شرایطی که قوانین بسیار سختگیرانه و انقباضی نباشد، میتواند موجب بهبود باشد؛ در غیر این صورت شاید اعمال سختگیری و ایجاد محدودیت موجب کاهش سرویسهای قابلارائه و نهایتاً حذف تدریجی برخی از شرکتهای فعال در این حوزه شود.»
اباذری همچنین خرید یا جذب پرداختیاران کوچک توسط PSPها را اجتنابناپذیر نمیداند. او میگوید این شرکتها میتوانند بهعنوان شرکای تجاری پرپتانسیل در مدلهای مختلف همکاری کنند و همین تغییر جایگاه، نگاه PSPها به آنها را متحول خواهد کرد. او توضیح میدهد: «برای استفاده از ظرفیت پرداختیارها حتماً نیاز به خرید یا جذب پرداختیاران کوچک نیست و قطعاً با بررسی و کارشناسی میشود از پرداختیاران در مدلهای مختلف کسبوکاری بهعنوان یک شریک تجاری پرپتانسیل بهره گرفت. به نظرم اینکه پرداختیاران حالا بخشی از نظام بانکی ما هستند، نوع نگاه PSPها به آنها را متحول خواهد کرد.»
او توضیح میدهد که مشخصاً مهمترین چالش این تصمیم، این سؤال است که آیا تصمیم بانک مرکزی باعث کاهش نوآوری در صنعت پرداخت کشور میشود یا بالعکس، زمینهای برای شکلگیری نسل جدید خدمات خواهد بود. اباذری در این باره میگوید: «سؤال مهم این است که با چنین تصمیمی، قرار است چه قوانین و استانداردهایی به پرداختیاران ابلاغ شود؟ آنها مجاز به ارائه چه خدمات و سرویسهای بانکی خواهند بود؟ آیا منظور از عملیات بانکی صرفاً ارائه سرویس تسویهحساب است؟ برای پاسخ دقیق به این سؤالها به نظرم باید کمی صبر کنیم و دقیقتر ببینیم ابعاد و جزئیات این تصمیم چیست. قطعاً اعمال سختگیری و محدودیت زیاد در ارائه خدمات با ظهور نوآوری در تضاد خواهد بود.»
اباذری در پایان، این تغییر را فرصتی برای PSPها میداند تا با بهرهگیری از ظرفیت پرداختیاران، سبد خدمات متنوعتری به مشتریان ارائه دهند و وفاداری بیشتری ایجاد کنند. او میگوید: «امروزه شرکتهای پرداخت بهخوبی میدانند برای ایجاد حس رضایت و چسبندگی بیشتر با مشتریان باید سبدی از محصولات و سرویسها را ارائه کنند.»

ارسال به دوستان